آموزش تایپوگرافی و کالیگرافی در فتوشاپ (برای مبتدیان)

کسب و کارهای قدرتمند و برندهای گوناگون از روش‌های گوناگونی برای بازاریابی و افزایش آگاهی برند خود استفاده می‌کنند. شما می توانید با آموزش تایپو گرافیک در این راستا به تکمیل تبلیغات و نیاز کارفرماها بپردازید و . آموزش تایپوگرافی آنقدر اهمیت دارد که کسب و کارهای گوناگون برای آن هزینه‌های بسیاری را صرف می‌کنند. اما چه چیزی موجب اهمیت این هنر می‌شود؟ چرا طراحان گرافیکی زمان بسیاری از وقت خود را صرف آموزش تایپوگرافی می‌کنند؟ در این مقاله به بررسی بیش‌تر تایپوگرافی، اهمیت آن و همچنین اصولی‌ترین نکات برای طراحی آن خواهیم پرداخت. با کلاس یار همراه شوید.

تایپوگرافی به چه چیزی گفته می‌شود؟

تایپوگرافی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های طراحی و دیزاین است که بسیاری از طراحان حرفه‌ای با آن آشنایی کامل دارند. به زبان ساده تایپوگرافی را می‌توان هنر چینش متن و حروف برای رسیدن به یک زبان تصویری دانست. در واقع تایپوگرافی هنری است که طراح در آن تلاش می‌کند که برای به وجود آوردن یک زبان تصویری جذاب، عناصر متن مانند شکل حروف و فاصله آن‌ها از یکدیگر، اندازه حروف و… را تغییر دهد. ممکن است تصور کنید که تایپوگرافی همان خوش‌نویسی است.

در حالی که خوش‌نویسی و تایپوگرافی دو فیلد کاملا مجزا هستند. گرچه بسیاری از طراحان برای خلق تایپوگرافی‌های زیبا و سنتی از شیوه‌ها و تکنیک‌های خو‌ش‌نویسی نیز بهره می‌برند. یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که  باید در مورد آموزش تایپوگرافی به آن توجه کنند، حفظ هویت و ماهیت نوشته در عین ایجاد ترکیبی زیبا است. در ادامه این مقاله به بررسی بیش‌تر این هنر جذاب و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

اهمیت آموزش تایپوگرافی

اگر دستی بر طراحی گرافیکی داشته باشید، باید بدانید که تایپوگرافی یکی از مهم‌ترین هنرها در زمینه طراحی است. اما چه چیزی موجب اهمیت ویژه این هنر می‌شود؟ چرا طراحان بسیاری زمان زیادی را صرف خلق تایپوگرافی‌های جذاب می‌کنند؟ تایپوگرافی را می‌توان در همه جا مشاهده کرد؛ در تصاویر تبلیغاتی، بروشورها، لوگوها، وبسایت‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و یا هر المانی که از متن استفاده می‌کند.

در محیط رقابتی ایجاد شده میان کسب و کارهای امروزی، هر برندی همواره در تلاش برای ساخت هویتی خاص برای خود است.

بدین منظور برندها باید بتوانند توجه مخاطبان را به هر وسیله‌ای به کسب و کار خود جلب کنند تا بتوانند پیام مورد نظر خود را به آن‌ها برسانند. طراحان گرافیکی برای رسیدن به چنین هدفی از تایپوگرافی استفاده می‌کنند. طراحی حرفه‌ای تایپو گرافیک به حروف و کلمات اشکال ویژه‌ای هدیه می‌دهد و آن‌ها را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که در ذهن تمام بینندگان حک شود. بدین ترتیب می‌توان تایپوگرافی‌ها را یکی از بهترین ابزار برای برندسازی دانست. برخی از دلایلی که موجب اهمیت بیش‌تر آموزش تایپوگرافی می‌شود عبارت است از:

جلب توجه مخاطب

طبق تحقیقات انجام شده در زمینه تبلیغات و بازاریابی، شما تنها چند ثانیه برای جلب توجه مخاطبان خود فرصت دارید. روش‌های گوناگونی مانند استفاده از رنگ‌ها و تصاویر جذاب برای جلب توجه آنی مخاطبان وجود دارد. از میان تمام روش‌های موجود، آموزش تایپوگرافی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. امروزه طراحان گرافیکی برای جلب توجه مخاطبان نه تنها از تایپوگرافی‌های متنوع، بلکه از متحرک‌سازی حروف و متن نیز بهره می‌برند.

اولویت‌بندی اهمیت نوشته‌ها

یکی از مهم‌ترین اصول آموزش تایپوگرافی و تصاویر گوناگون برای تبلیغات و بازاریابی، اولویت‌بندی نوشته‌های تبلیغاتی است. طراحان گرافیکی ماهر و باتجربه می‌توانند با استفاده از فونت‌های گوناگون و همچنین سایزهای مختلف توجه مخاطب را به مهم‌ترین بخش از تصویر یا متن مورد نظر جلب کنند.

به گونه‌ای که مخاطب می‌تواند تنها با نگاهی گذرا به بنر یا تصویر تبلیغاتی، مهم‌ترین بخش و نوشته آن را شناسایی کند. البته برای طراحی چنین تایپوگرافی‌های نیاز به تجربه و مهارت زیادی در زمینه استفاده از فونت‌ها و سایزهای گوناگون خواهید داشت.

برندسازی

از دیگر مواردی که می‌تواند کاربرد و اهمیت آموزش تایپوگرافی را به خوبی نشان دهد، تاثیر آن در برندسازی و افزایش آگاهی برند میان مخاطبان است. در واقع برندسازی یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین کارهایی است که کسب و کارهای گوناگون باید برای رسیدن به موفقیت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در طراحی گرافیکی، فونت‌ها المان‌های بصری هستند که حافظه مخاطبان را هدف می‌گیرند. در واقع با طراحی حرفه‌ای و هوشمندانه تایپوگرافی‌ها می‌توان به صورت درازمدت در ذهن مخاطب جای گرفت. به صورتی که اگر مخاطب فونتی نظیر فونت استفاده شده توسط برند شما را مشاهده کند، تنها به یاد برند و کسب و کار شما خواهد افتاد.

آموزش تایپوگرافی

ارسال پیام

آخرین موردی که در رابطه با کاربرد و اهمیت آموزش تایپوگرافی به آن اشاره خواهیم داشت، تاثیر آن در ارسال پیام و القای حس مورد نظر به مخاطبان است. توجه داشته باشید که تمام حالت‌های نوشتاری و فونت‌های موجود، قابلیت نشان دادن هویت برند و شیوه فعالیت آن را به بیننده دارند.

در واقع یکی از دلایل وجود فونت‌ها و تایپوگرافی‌های گوناگون نیز همین است. بیننده می‌تواند به راحتی و تنها با نگاهی گذرا به فونت و تایپوگرافی استفاده شده در تصویر پیام مورد نظر را دریافت کند. به طور مثال فونت‌های رسمی و ساده با گوشه‌های تیز و خطوط صاف در واقع نشان‌دهنده حالت رسمی و فضای جدی حاکم بر کسب و کار شما هستند. در حالی که استفاد از فونت‌های فانتزی‌تر می‌تواند نشاط و هیجان‌انگیز بودن فعالیت‌های شما را به مخاطب القا کند.

برای آموزش تایپوگرافی به این اصول توجه کنید

تایپوگرافی در واقع روشی برای برقراری ارتباط با کاربران و مخاطبان است. تایپوگرافی می‌تواند صدای طراحی شما بوده و پیام‌های مورد نظرتان را به گوش مخاطبان برساند. اگر تایپوگرافی به صورت صحیح و حرفه‌ای طراحی شود، می‌تواند تمام نیازهای شما را برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان برطرف کند. برای اینکه بتوانید به خوبی اهداف خود را با استفاده از این هنر اجرایی کنید، باید خود به خوبی تمام المان‌ها و اصول آموزش تایپوگرافی را درک کنید. به همین دلیل در این بخش از مقاله به معرفی اصولی خواهیم پرداخت که توجه به آن‌ها در طراحی حرفه‌ای تایپوگرافی به شما کمک خواهد کرد.

اگر به تازگی قصد دارید به دنیای هنر تایپوگرافی وارد شده و تایپوگرافی‌های خود را خلق کنید، توصیه می‌شود که به این بخش از مقاله به خوبی دقت کنید. برخی از مهم‌ترین اصول برای طراحی صحیح تایپوگرافی‌ها عبارت است از:

خانواده فونت‌های گوناگون را بشناسید

اولین و مهم‌ترین اصل برای ورود به دنیای تایپوگرافی‌ها و خلق تایپوگرافی‌های یونیک و بی‌نظیر، شناخت کافی و کسب اطلاعات درباره خانواده فونت‌های گوناگون است. همان‌طور که می‌دانید هر یک از فونت‌های موجود متعلق به خانواده‌ای با چندین فونت متفاوت هستند. هر دسته از فونت‌ها بیانگر پیام و استایلی خاص هستند که درک آن اصلی مهم در آموزش تایپوگرافی است. شناخت کافی درباره فونت‌ها می‌تواند اولین قدم برای خلق تایپوگرافی‌های حرفه‌ای و خارق‌العاده باشد. پس بهتر است پیش از هر چیز به کسب اطلاعات کافی درباره فونت‌های گوناگون بپردازید.

از فونت‌های کم‌تری استفاده کنید

تایپوگرافی‌های قدرتمند و تاثیرگذار معمولا از تعداد فونت‌های متفاوت کم‌تری استفاده می‌کنند. بسیاری از طراحان گرافیکی باتجربه معتقدند که حداکثر تعداد فونت‌های متفاوتی که در یک تایپوگرافی استفاده می‌شود نباید از سه عدد بیش‌تر شود. برخی از طراحان نیز معتقدند که در فاصله هدینگ و بدنه اصلی متن می‌توان از فونت‌های دیگری استفاده کرد. اما قانون کلی بسیار ساده است. هر چه از تعداد فونت‌های مختلف کم‌تری استفاده کنید، طراحی زیباتر و حرفه‌ای‌تری خواهید داشت.

اولویت‌بندی نوشته‌ها را رعایت کنید

از دیگر اصول بسیار مهم در آموزش تایپوگرافی حرفه‌ای، رعایت اولویت‌بندی نوشته‌ها به صورت منطقی است. واضح است که می‌توانید به سادگی و با کمک گرفتن از سایزهای گوناگون اولویت‌بندی مورد نظر خود را نشان دهید. اما استفاده از فونت‌های مناسب به همراه سایزهای درست اصلی‌ترین موردی است که باید برای اولویت‌بندی صحیح آن را در نظر داشته باشید.

رعایت نکات مربوط به استفاده از فونت‌ها و سایزها می‌تواند به مخاطب برای یافتن مهم‌ترین نوشته‌ی موجود در تصویر کمک بسیاری کند. توجه داشته باشید که بدون دقت به این اصل نمی‌توانید به درستی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

تنها به فونت‌های کامپیوتری تکیه نکنید

بسیاری از طراحان برای خلق تایپوگرافی‌های جذاب خود تنها از فونت‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. البته استفاده از فونت‌های کامپیوتری و از پیش آماده شده سریع‌ترین و راحت‌ترین روش برای آموزش تایپوگرافیک است. اما اگر به عنوان یک طراح تایپوگرافی فعالیت می‌کنید، باید بدانید که در انتها روزی فرا می‌رسد که برای انجام پروژه‌ای ناچار به خلق فونت دست‌نویس خود خواهید شد.

به همین دلیل توصیه ما به شما این است که از همین ابتدا بر روی ایده‌های خود سرمایه‌گذاری کرده و مهارت‌های خوش‌نویسی و طراحی با دست را تمرین کنید. اگر فونت مورد علاقه خود را بر روی کاغذ طراحی کردید، می‌توانید با ابزارهای موجود آن را به فونتی کامپیوتری نیز تبدیل کنید.

به سایز نوشته توجه کافی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در طراحی و دیزاین تایپوگرافی‌ها به آن توجه کنید این است که بسیاری از تایپوگرافی‌ها باید قابلیت اجرایی شدن در سایزهای گوناگون را داشته باشند. به طور مثال ممکن است تایپوگرافی طراحی شده به وسیله شما هم در بنرهای شهری و هم در بنرهای اینترنتی و با سایز صفحه تلفن همراه به نمایش درآید.

با در نظر گرفتن این مسئله واضح است که تایپوگرافی شما باید در هر دو این محیط‌ها به خوبی نمایش داده شود. می‌توانید پس از اتمام کار طراحی دو خروجی گوناگون در دو سایز کاملا متفاوت دریافت کنید تا از عملکرد طراحی خود به خوبی اطمینان پیدا کنید.

آموزش تایپوگرافی و کالیگرافی

در استفاده از رنگ‌ها با دقت عمل کنید

نظر بسیاری از طراحان گرافیکی در زمینه استفاده از رنگ در تایپوگرافی‌ها متفاوت است. برخی معتقدند که در آموزش تایپوگرافی به هیچ‌ وجه نباید از رنگ استفاده کرد؛ و برخی دیگر معتقدند که برای داشتن یک تایپوگرافی جذاب و زیبا باید از رنگ نیز در آن استفاده کرد. در هر صورت تایپوگرافی‌های رنگی بسیاری را می‌توانید در میان آثار طراحان مجرب بیابید. از میان تمام مزایای استفاده از رنگ در طراحی‌های گرافیکی می‌توان به انتقال حس از طریق آن اشاره داشت.

از آنجایی که هر رنگ می‌تواند تاثیری خاص بر روی ذهن و رفتار افراد داشته باشد، با استفاده از رنگ‌ها می‌توانید به آسانی پیام مورد نظر خود را به مخاطبان انتقال دهید. در استفاده از رنگ‌ها باید نهایت دقت را داشته باشید؛ زیرا یک تایپوگرافی زیبا با رنگ‌های مناسب می‌تواند به راحتی به یک آشوب رنگی تبدیل شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی سعی کنید تعداد رنگ‌های استفاده شده را کاهش داده و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که بیش‌ترین هماهنگی را با یکدیگر داشته باشند.

چگونه بهترین خانواده فونت را برای تایپوگرافی خود انتخاب کنیم

حال که درباره اصول اولیه و بااهمیت آموزش تایپوگرافی و نکات آن صحبت کردیم، بهتر است به نکاتی برای انتخاب بهترین فونت برای تایپوگرافی نیز اشاره داشته باشیم. با توجه به وجود تعداد بی‌شمار فونت‌های موجود در اینترنت ممکن است به راحتی گیج شوید. اینکه با مشاهده فونت‌های گوناگون فونتی را انتخاب کنید که به نظر زیبا و جذاب می‌رسد اصلا کافی نیست. برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین فونت را برای تایپوگرافی خود انتخاب کنید به این دو نکته توجه داشته باشید:

فونت‌ها استایل برند شما را نشان می‌دهند

یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم این است که فونت‌ها می‌توانند پیام مورد نظر شما را به مخاطب منتقل کنند. تصور کنید که قصد طراحی تایپوگرافی‌ برای بنر تبلیغاتی وبسایت خود را دارید. می‌خواهید که کاربرانتان به هنگام ورود به وبسایت چه احساسی داشته باشند؟ آیا می‌خواهید خود را جدی و رسمی نشان دهید؟ و یا قصد دارید خود را در قالب برندی سرزنده و بانشاط دهید؟ سعی کنید ابتدا استایل برند خود را شناسایی کرده و سپس مطابق با آن فونت‌های مرتبط را انتخاب کنید.

کاربردپذیری را فراموش نکنید

دومین نکته که برای انتخاب فونتی مناسب به آن اشاره می‌کنیم، توجه به کاربرد فونت و خوانا بودن آن است. وبسایتی که زیبا به نظر رسد اما به دلیل ناخوانا بودن مطالب کاربر را به مکان اشتباهی هدایت کند هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. سعی کنید همواره خوانایی فونت خود را در نظر داشته باشید تا بدین وسیله رضایت کاربر خود را نیز جلب کنید.

به طور خلاصه

همان‌طور که در کلاس یار خواندید، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین المان‌های تبلیغاتی که توسط کسب و کارها و برندهای زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد تایپوگرافی است. آموزش تایپوگرافی به معنی چینش حروف و کلمات به نحوی است که به زیبایی و جذابیت متن افزوده شود. سعی کنید که در طراحی تایپوگرافی‌های حرفه‌ای به اصولی مانند انتخاب خانواده فونت مناسب، انتخاب رنگ، توجه به اولویت‌بندی و سایز نوشته‌ها و همچنین استفاده از فونت‌های دست‌نویس توجه داشته باشید. علاوه بر این توصیه می‌شود که برای انتخاب خانواده فونت مناسب به خوانا بودن فونت و همچنین احساس انتقالی از طرف آن نیز توجه داشته باشید.

لطفا ستاره بده (سمت چپ بیشترین امتیاز)

https://ift.tt/YGLSIVm

https://classyar.com
کلاس یار

Comments

Popular posts from this blog

https://classyar.com/%d8%a7%d8%b1%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/ارز دیجیتال چیست؟ شناخت کامل ارزهای دیجیتال

https://classyar.com/%d9%87%d8%b2%db%8c%d9%86%d9%87-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%a2%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c/هزینه کلاس زبان آلمانی با چه معیار هایی تعیین می شود؟