آموزش تصویرسازی از سطح مبتدی تا پیشرفته در 2022⚡

تصویرسازی و گرافیک را می‌توان یکی از محبوب‌ترین هنرهای تجسمی دانست که در هر گوشه‌ای از آن استفاده می‌شود. شما نیز به طور قطع تصویرسازی‌های بسیاری را در کتاب‌ها، مجلات و نشریه‌ها، پوسترها و بنرهاو همچنین وبسایت‌ها مشاهده کرده‌اید؛اما تصویرسازی یا همان تصویرگری دقیقاً به چه معناست و چرا از آن استفاده می‌شود؟ چگونه می‌توان مهارت‌های طراحی تصویرسازی را در خود تقویت کرد؟ در این مقاله از وبسایت آموزشی کلاس یار مطالب مفیدی در مورد آموزش تصویرسازی برای علاقه مندان این حرفه گفته شده است. با ما همراه شوید.

طراحی تصویر سازی حرفه ای

تصویرسازی به چه معناست؟

تصویرسازی یا همان تصویرگری را می‌توان به شیوه‌های گوناگونی معنی کرد؛اما رایج‌ترین و راحت‌ترین تعریفی که می‌توان برای آن ارائه داد، توضیح بصری یک متن، فرایند، یا مفهوم است که گاهاً با متن همراه می‌شود. از تصویرگری می‌توان هم برای توضیح یک متن و ارائه اطلاعات اضافیو هم به عنوان طرحی تزئینی استفاده کرد. تصویرسازی می‌تواند در قالب‌های مختلف مانند طرح، عکس، نقاشی، نقشه، نمودارو یا گراف ارائه شود. برای طراحی تصویرسازی گاهی تصویرگر به صورت انفرادیو گاهی در قالب گروه‌های چند نفره فعالیت می‌کند. هنر تصویرگری هم مانند دیگر هنرها، تابع قوانین و اصول خاصی است؛ که رعایت آن‌ها می‌تواند به صورت مستقیم بر کیفیت کار نهایی تاثیرگذار باشد. کلمه تصویرسازی از عبارت انگلیسی illustration گرفته شده است. جالب است بدانید که اولین تصویرسازی‌های شناخته شده مربوط به طومارهای مصری است که هم شامل کلمات و هم شامل تصاویر بوده‌اند.

از تصویرسازی در حوزه‌های گوناگونی استفاده می‌شود؛اما به صورت کلی طراحان متخصص در هنر تصویرسازی را می‌توان به 5 دسته عمده تقسیم کرد؛ که عبارتند از:

  • طراحان تصویرسازی کتاب‌ها: این تصویرسازان معمولاً طرح‌های مختلف جلد کتاب‌هاو یا نقاشی‌های داخل کتب مصور را تصویرسازی می‌کنند
  • طراحان تصویرسازی نشریات: تصویرسازان نشریات معمولاً با عنوان کاریکاتوریست‌های سیاسی اجتماعی و یا تصویرگران خبری شناخته می‌شوند
  • طراحان تصویرسازی تبلیغاتی: تصویرسازی تبلیغاتی که امروزه نیز از آن استقبال زیادی می‌شود، شامل طراحی تصویرسازی برای بسته‌بندی محصولات مختلف و کالاهای مصرفی، پوسترهای تبلیغاتیو آگهی‌های تجاری می‌شود
  • طراحان تصویرسازی نهادها و سازمان‌ها: این تصویرسازان با طراحی تصویرگری‌های گوناگون سعی در انتقال پیام نهادهای مختلف و مؤسسات گوناگون به مخاطبان خود دارند
  • طراحان تصویرسازی بین‌المللی: در طراحی تصویرگران بین‌المللی معمولاً هویت‌های نژادی، تاریخی، فرهنگی، جغرافیاییو بومی کشورها و ملت‌های گوناگون انعکاس پیدا می‌کند

آموزش تصویرسازی به کمک انواع روش‌های طراحی

تصویرسازی‌ها را می‌توان با توجه به عناصر گوناگون آن به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد؛اما در این بخش قصد داریم طراحی تصویرسازی را بر اساس تکنیک مورد استفاده به دسته‌های مختلفی در طراحی گرافیک تقسیم کنیم، پس بهتر است به آموزش موشن گرافیک، که خود نیز یکی از هنرهای پردامد و محبوب است نیز توجه کنید.  همانطور که پیش‌تر گفتیم تصویرسازی از سال‌های گذشته نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. در گذشته تصویرگران برای طراحی تصویرگری‌های خود تنها به استفاده از ابزار ابتدایی مانند مداد و کاغذ وابسته بودند؛اما در عصر امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، دیگر اجباری برای استفاده از این ابزار وجود ندارد. در حقیقت امروزه بسیاری از تصویرگران ترجیح می‌دهند که از ابزارهای جدید و به‌روز برای طراحی تصویرسازی‌های خود استفاده کنند. از میان نرم‌افزارهای بسیار رایج میان تصویرگران حرفه‌ای می‌توان به adobe illustrator، adobe indesignو 3DMax اشاره داشت. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان به راحتی فرم‌ها و بافت‌های قدیمی و جدید را شبیه‌سازی کرده و به طرح دلخواه رسید.

در این بخش قصد داریم به معرفی و بررسی مختصر برخی از تکنیک‌های تصویرسازی قدیمی و سنتی بپردازیم. البته امروزه نیز همچنان از این تکنیک‌ها برای طراحی تصویرسازی‌های مختلف استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید برای یادگیری اصول مربوطه به هر یک از این تکنیک‌ها در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مربوطه شرکت کنید. برخی از این تکنیک‌های جذاب تصویرگری عبارت است از:

طراحی تصویرسازی با چوب

تصویرسازی با چوب را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین تکنیک‌های تصویرسازی دانست. در این روش اشکال مورد نظر با استفاده از ابزار مخصوص بر روی چوپ تراشیده می‌شوند. پس از گذشت زمان اندکی از چوب‌تراشی و با اختراع دستگاه چاپ فشاری، استفاده از چوب به اولین و بهترین گزینه برای انتقال تصویرسازی‌ها بر روی کاغذ تبدیل شد. در این روش تصویر مورد نظر بر روی چوب تراشیده شده و با استفاده از دستگاه چاپ فشاری، طرح مورد نظر بر روی کاغذ منتقل می‌شود. استفاده از این روش امکان چاپ تصویرسازی‌های یکسان و یکنواخت بر روی کتاب‌ها را فراهم کرد. امروزه نیز بسیاری از تصویرگران از استفاده از این روش برای طراحی تصویرسازی‌های خود لذت می‌برند.

طراحی تصویرسازی با فلز

تصویرسازی با فلز از دیگر تکنیک‌های محبوب تصویرگری در گذشته است. در این روش از ورقه‌ای فلزی به جنس آهن، روی، یا مس استفاده می‌شود. برای طراحی تندیس میتوان از نوع طراحی نیز استفاده کرد. تصویرگر با استفاده از ابزار مخصوص تصویر مورد نظر خود را بر روی ورقه فلزی حکاکی می‌کند. سپس تنها کافیست ورقه فلزی بر روی سطح مورد نظر قرار داده شده و سطح آن با جوهر پوشانده شود. با این روش می‌توان به راحتی طرح مورد نظر را به صورت یکسان بر روی ده‌ها سطح چاپ کرد. در این روش، تصویرسازی می‌تواند بر اساس تکنیک استفاده شده برای حکاکی متفاوت بوده و ظرافت‌های بیش‌تری داشته باشد.

طراحی تصویرسازی با مدادرنگی

طراحی تصویرسازی با مداد را می‌توان یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های تصویرسازی دانست که امروزه نیز از آن استفاده می‌شود. با استفاده از مداد می‌توانید خطوطی واضح و دقیق و سایه‌هایی نرم ایجاد کنید. بسیاری از تصویرگران به استفاده از مداد برای کشیدن طرح مورد نظر خود بسنده می‌کنند، اما بسیاری دیگر ترجیح می‌دهند که طرح اولیه خود را با مداد کشیده و سپس با استفاده از ابزاری دیگر به تکمیل آن بپردازند.

روش های طراحی تصویر سازی

تصویرسازی با ذغال طراحی

تصویرسازی با ذغال از دیگر روش‌های طراحی تصویرسازی است که طرفداران مخصوص به خود را دارد. در تصویرسازی‌هایی که با استفاده از ذغال انجام می‌شوند، نمی‌توان جزئیات و دقت طراحی با خودکار یا مداد را انتظار داشت، اما این روش برای تصویرسازی داستان‌های کوتاه و طرح‌های ساده و اولیه بسیار مناسب است. استفاده از ذغال می‌تواند به هنرمند تصویرگر انعطاف زیادی دهد تا بتواند گستره‌ای از سایه‌ها و بافت‌هاو اشیاء گوناگون را به تصویر بکشد. معمولاً هنرمند در این روش با استفاده از دست خود و یا تکه‌ای پارچه برای محو کردن و ترکیب کردن ذغال‌های کشیده شده بر کاغذ استفاده می‌کند تا بتواند سایه‌هایی نرم ایجاد کند.

خطوط کشیده شده به وسیله ذغال معمولاً تاریک‌تر و نرم‌تر از خطوط کشیده شده به وسیله مداد هستند.اگر شما نیز به استفاده از این تکنیک برای طراحی مخصوصا در بخش تصویرسازی علاقه‌مند هستید می‌توانید از مدادهای ذغالی استفاده کنید. مدادهای ذغالی با استفاده از نوعی چسب و پودر ذغال ساخته می‌شوند و به کمک آن‌ها می‌توان خطوطی واضح و ظریف ایجاد کرد.

تصویرسازی با آبرنگ

تصویرسازی با آبرنگ از جمله رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های تصویرسازی است، که توجه بسیاری از تصویرگران معاصر را به خود جلب کرده است. در تصویرسازی با آبرنگ می‌توان با تغییر میزان آب و رنگ در کنار یکدیگر، سایه‌هایی با وضوح مختلف ایجاد کرد. به هنگام مشاهده آثار خلق شده به وسیله آبرنگ می‌توانید نرمی و عمق بالای اثر را به خوبی حس کنید. بسیاری از تصویرگران ترجیح می‌دهند که از این روش برای طراحی تصویرسازی‌های کتاب‌های مد و آشپزی و طرح‌های کتاب‌های کودکان استفاده کنند. امروزه نیز افراد بسیاری برای یادگیری تصویرسازی با آبرنگ به آموزشگاه‌های هنرهای تجسمی مراجعه می‌کنند.

تصویرسازی آکریلیک

طراحی تصویرسازی با استفاده از رنگ‌های آکریلیک تقریباً مشابه استفاده از آبرنگ و رنگ روغن است؛ اما استفاده از تکنیک آکریلیک بسیار راحت‌تر است و برای تازه‌کاران و تصویرگران مبتدی انتخابی بسیار مناسب است. با استفاده از آکریلیک می‌توان به راحتی افکت‌های مشابه آبرنگ و رنگ روغن را نیز ایجاد کرد. رنگ‌های آکریلیک پس از خشک شدن کاملاً ضدآب خواهند بود. با استفاده از این تکنیک انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های بسیاری به هنرمند داده می‌شود؛ زیرا رنگ‌های آکریلیک را می‌توان در انواع مختلف مانند متالیک و شب‌نما نیز یافت.

تصویرسازی کلاژ

واژه کلاژ برخواسته از کلمه‌ای فرانسوی coller به معنای چسباندن است. در تکنیک کلاژ با ترکیب بافت‌ها و فرم‌های مختلف می‌توان اثری هنری ایجاد کرد. با استفاده از لایه‌های مختلف کلاژ می‌توان جلوه‌ای سه‌بعدی و متفاوت به طرح مورد نظر داده و عمق تصویر را افزایش داد. استفاده از تکنیک کلاژ در سال‌های اخیر نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است و در آموزشگاه‌های هنری سرتاسر کشور آموزش داده می‌شود.

تصویرسازی وکتور

آخرین تکنیک تصویرسازی که در این بخش به معرفی آن می‌پردازیم تصویرسازی وکتور و دیجیتال است. همانطور که پیش‌تر گفتیم امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی ابزارهای مدرن‌تری برای طراحی تصویرسازی در اختیار هنرمندان قرار گرفته است. امروزه بسیاری از هنرمندان از تبلت‌ها و قلم‌های مخصوص طراحی برای ایجاد طرح مورد نظر خود استفاده می‌کنند. پس از ایجاد طرح به وسیله قلم مخصوص، می‌توان آن را برای ویرایش بیش‌تر به نرم‌افزارهای ویژه تصویرسازی انتقال داد. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان به راحتی بسیاری از قلم‌ها و بافت‌های طراحی را شبیه‌سازی کرد.

در تصویرسازی وکتور که نوعی از تصویرسازی دیجیتال است، می‌توان خطوط، شکل‌هاو بافت‌هایی واضح ایجاد کرد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های طراحی تصویرسازی با وکتور در این است که با افزایش سایز تصویر، کیفیت آن به هیچ وجه کاهش نخواهد داشت. بدین ترتیب تصویرسازی با وکتور یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌ها برای طراحی پوستر، بنر، وبسایت و اپلیکیشن است. البته بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که ایجاد سایه‌های نرم با استفاده از وکتور کمی مشکل‌تر خواهد بود. این روش برای طراحی نشان تجاری نیز بسیار پرکاربرد است.

طراحی تصویر سازی با مداد

برای طراحی تصویرسازی به این نکات توجه کنید

همانطور که پیش‌تر گفتیم برای طراحی تصویرسازی‌های نمونه و حرفه‌ای باید از اصول و قوانین خاص پیروی شود. توصیه می‌شود که تصویرگران مبتدی نیز برای یادگیری قوانین و رعایت اصول تصویرسازی نهایت تلاش خود را به کار گیرند. علاوه بر این نکات بسیاری وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید مهارت طراحی تصویرگری را در خود افزایش دهید. برخی از اصولی که می‌توانند در طراحی تصویرگری به شما کمک کنند عبارت است از:

هماهنگی تصویر و متن را فراموش نکنید!

هماهنگی تصویر و متن را می‌توان یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌تری نکات در طراحی تصویرسازی‌های حرفه‌ای در عصر امروز دانست. عناصر تصویری به کار برده شده در تصویرسازی باید با دورنمایه‌های مفهومی متن هماهنگ باشند. توصیه می‌شود که هنرمند تصویرگر پس از آغاز به کار مفاهیم اساسی متن را به کمک مؤلف جستجو کند تا بتواند آن‌ها را به تصویر خود راه دهد. این مفاهیم می‌توانند از انواع علمی، اجتماعی، تاریخی، هنری، عاطفی، مذهبی، فنی و یا جغرافیایی باشند. علاوه بر این بررسی مفاهیم ارائه شده توسط متن به هنرمند تصویرگر برای انتخاب تکنیک و سبک مناسب تصویرسازی کمک خواهد کرد. این یکی از نکاتی میباشد که کمتر کسی هنگام طراحی قالب اینستاگرام به آن توجه میکند.

به ویژگی‌های مخاطبان خود توجه داشته باشید

از دیگر نکات مهم برای طراحی تصویرسازی‌های مناسب و حرفه‌ای توجه به ویژگی‌های مخاطبان است. سعی کنید پیش از شروع طراحی از نیازها و علایق مخاطبان خود در گروه‌های سنی مختلف آگاهی پیدا کنید. در تصویرسازی کودکان نیز شناخت علایق و ویژگی‌های روان‌شناختی کودک از اساسی‌ترین و مهم‌ترین اصول برای تصویرسازی به شما می‌رود. بهتر است توجه داشته باشید که کودکان نسبت به بزرگسالان احساسی‌تر هستند و پیام مورد نظر را از طریق تصویر و المان‌های بصری بسیار راحت‌تر از متن و مطالعه دریافت می‌کنند. از دیگر نکاتی که باید پیش از تصویرسازی به آن توجه داشته باشید، رنج سنی مخاطبان است؛ زیرا توجه به رنج سنی مخاطبان می‌تواند حتی در انتخاب رنگ‌های مناسب برای تصویرسازی نیز تاثیرگذار باشد.

تمرین را فراموش نکنید!

آخرین نکته‌ای که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم اهمیت تکرار و تمرین در تصویرسازی است. تمرین و کسب تجربه در هر حرفه‌ای مهم‌ترین کاری است که می‌تواند شما را به موفقیت نزدیک‌تر کند. برای کسب مهارت بیش‌تر در طراحی تصویرسازی سعی کنید از ابزارهای مختلف مانند آبرنگ، مدادو یا خودکار استفاده کنید؛ این کار می‌تواند شما را برای استفاده از ابزارهای مناسب در طراحی موردنظرتان راهنمایی کند. تنها راه برای افزایش مهارت تصویرگری تلاش و تمرین بی‌وقفه و کشیدن طرح‌های اولیه به صورت مداوم است. به یاد داشته باشید که با کمی صبر و تلاش و صرف زمان می‌توانید در هر زمینه‌ای به مهارت برسید.

به طور خلاصه

همانطور که در کلاس یار خواندید، تصویرسازی یا تصویرگری به معنای توضیح بصری یک فرایند است، که گاهی ممکن است با متن نیز همراه شود. طراحی تصویرسازی را می‌توان بر اساس تکنیک‌های استفاده شده به دسته‌های گوناگونی تقسیم کرد که از میان این دسته‌ها می‌توان به تصویرسازی با چوب، فلز، مدادرنگی، آبرنگ و رنگ روغن، آکریلیک، کلاژو وکتور اشاره داشت. امروزه بسیاری از تصویرگران از ابزارهای مدرن مانند قلم و تبلت مخصوص و نرم‌افزارهای تصویرگری استفاده می‌کنند. سعی کنید در طراحی تصویرگری به هماهنگی تصویر با متن و ویژگی‌های روان‌شناختی مخاطبان خود توجه کافی نشان دهید.

لطفا ستاره بده (سمت چپ بیشترین امتیاز)

https://ift.tt/iWsdv6O

https://classyar.com
کلاس یار

Comments

Popular posts from this blog

https://classyar.com/%d8%a7%d8%b1%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/ارز دیجیتال چیست؟ شناخت کامل ارزهای دیجیتال

https://classyar.com/%d9%87%d8%b2%db%8c%d9%86%d9%87-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%a2%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c/هزینه کلاس زبان آلمانی با چه معیار هایی تعیین می شود؟

آموزش تایپوگرافی و کالیگرافی در فتوشاپ (برای مبتدیان)